Τρίτη, Φεβρουαρίου 06, 2007

Συνέντευξη στο "Ζενιθ"

Είχατε πει κάποτε πως το γράψιμο είναι «προϊόν ενόχλησης» και πως ο συγγραφέας είναι ένα είδος στρειδιού, που στην αδυναμία του να αποβάλλει τα περιττά υλικά που τον πολιορκούν, τα τυλίγει, τα αφομοιώνει και δημιουργεί «μαργαριτάρια». Μπορείτε μήπως να το εξηγήσετε;

Νομίζω πως είναι προφανές – η γραφή είναι ένα είδος θεραπείας. Ο συγγραφέας απαλλάσσεται από ένα πρόβλημα περιγράφοντάς το. Το καλύπτει, το εξουδετερώνει με την μορφή – όπως το στρείδι με την υαλώδη του έκκριση. Μόνο που δεν βγαίνουν πάντα μαργαριτάρια... καμιά φορά το προϊόν αυτής της διαδικασίας είναι απλώς απόβλητα.

Τι σημαίνει να είναι κανείς «αντιφρονούντας διανοούμενος» σε μια χώρα όπως η Ελλάδα;

Είναι μία διαρκής άσκηση ετοιμότητας και αντοχής. Η Ελλάδα έχει συμπαγή και (σε πολλά) φανατική κοινή γνώμη, δεν έχει μάθει να είναι ανοιχτή και ανεκτική κι έτσι τους αντιφρονούντες ή τους συνθλίβει ή, στην καλύτερη περίπτωση, τους περιθωριοποιεί. Έτσι, πενήντα χρόνια συγγραφέας, με εξήντα τίτλους και μεγάλο κοινό είμαι ανύπαρκτος για τα περισσότερα ΜΜΕ και κυρίως για τον χώρο του πνεύματος.

Ποια είναι η γνώμη σας για το φαινόμενο του εθνολαϊκισμού, που κυριαρχεί τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα; Πιστεύετε πως η κίνηση και το κόμμα του Γ. Καρατζαφέρη (ΛΑΟΣ) είναι κάτι το συγκυριακό ή μήπως αντιπροσωπεύει μια στροφή της ελληνικής κοινωνίας προς πιο εθνικιστικές και νεοσυντηρητικές θέσεις;

Νομίζω πως εκφράζει τάσεις και απόψεις που υπήρχαν πάντα στην Ελληνική κοινωνία – δεν αποτελεί κάτι νέο. Και θεωρώ θετικό ότι οι τάσεις αυτές (με τις οποίες φυσικά διαφωνώ) βρήκαν ένα φορέα και γίνονται ορατός στόχος αντί να μολύνουν όλα τα κόμματα κι όλες τις παρατάξεις. Γιατί όπως είναι γνωστό ακροδεξιοί υπάρχουν και στο ΚΚΕ...

Αν και το αρνείται η ελληνική κοινωνία είναι, στην πλειοψηφία της, μια ρατσιστική κοινωνία. Πως, κατά τη γνώμη σας, εκδηλώνεται ο ρατσισμός της ελληνικής κοινωνίας;

Μα ο πρώτος ρατσισμός είναι η άρνησή του. Όταν μία κοινωνία λέει: «Οι Έλληνες δεν είναι ρατσιστές» κάνει μία διάκριση (ρατσιστική) υπέρ των Ελλήνων και επιβεβαιώνει τον ρατσισμό της.

Έχω πει ότι ο ρατσισμός είναι εκ γενετής αρρώστια της ανθρώπινης ψυχής: γεννιόμαστε ρατσιστές, με την δυσπιστία και τον φόβο του Άλλου. Το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να συνειδητοποιήσουμε το γεγονός και να το πολεμάμε όλη μας τη ζωή.

Η παρουσία των οικονομικών μεταναστών στην Ελλάδα αποτελεί μια πραγματικότητα τα τελευταία 15 χρόνια. Η ελληνική κοινωνία είναι πλέον μια πολυπολιτισμική κοινωνία. Ωστόσο υπάρχουν αρκετοί Έλληνες που αντιδρούν στην παρουσία των μεταναστών. Τι έχετε να πείτε γι’ αυτό;

Νομίζω ότι είναι αναμενόμενο – αλλά αυτό που με ανησυχεί είναι ότι δεν γίνεται καμία προσπάθεια για να αλλάξει αυτή η στάση. Παιδεία, κράτος ΜΜΕ, θα έπρεπε να εργαστούν για την δημιουργία μίας πιο ανεκτικής κοινωνίας. Αλλά τι να περιμένει κανείς όταν η έρευνα έδειξε πως οι καθηγητές και οι δάσκαλοι είναι πιο ρατσιστές και μισαλλόδοξοι από τους μαθητές τους...

Τη δεκαετία του 1990 πολλοί «νεομακεδονομάχοι» είχαν κάνει σημαία τους τον αγώνα κατά της αναγνώρισης της γειτονικής μας χώρας ως «Μακεδονία». Σήμερα οι περισσότερες χώρες του πλανήτη μας την έχουν αναγνωρίσει ως «Δημοκρατία της Μακεδονίας». Πρέπει η Ελλάδα να επιμένει στην άκαμπτη πολιτική της σχετικά με το όνομα «Μακεδονία»; Ποια στάση θα έπρεπε να κρατήσει;

Έχω πει και γράψει επανειλημμένα ότι το Μακεδονικό είναι ψευδοπρόβλημα. Ήδη από το 1992 είχα υποστηρίξει ότι οι βόρειοι γείτονές μας έχουν δικαίωμα στην ονομασία αυτή, εφόσον είναι κάτοικοι της γεωγραφικής περιοχής που ονομάζεται Μακεδονία (όπως οι Αθηναίοι της Αθήνας) κι ότι δεν θίγουν κανένα κεκτημένο (ή copyright) δεδομένου ότι οι Έλληνες κάτοικοι της Μακεδονίας έχουν άλλη εθνοτική ταυτότητα: είναι Έλληνες.

Είχα προτείνει τότε, για λόγους ακριβολογίας, μία σύνθετη γεωγραφική ονομασία π. χ. Βόρεια Μακεδονία ή Άνω Μακεδονία (πως λέμε Ανατολική Θράκη;). Όσο για τα ιστορικά επιχειρήματα είναι για γέλια. Κανείς δεν είναι σήμερα απόγονος του Μ. Αλεξάνδρου, δεν υπήρξε ποτέ μακεδονικό έθνος, από την Ρωμαϊκή εποχή και πέρα ο όρος ήταν απλά γεωγραφικός. Και αυτοί που φωνάζουν: «η Μακεδονία είναι Ελληνική» είναι κατά 80% Μικρασιάτες ή Πόντιοι που ήρθαν στην Ελλάδα μετά το 1922.

Ποια είναι η άποψη σας για τους γάμους μεταξύ ομοφυλόφυλων;

Είμαι εναντίον του γάμου – αλλά (εφόσον υπάρχει) υπέρ της επέκτασης του θεσμού σε όλα τα φύλα.

Ποια είναι η άποψη σας για την αποποινικοποίηση της κάνναβης και των ψυχοτρόπων ουσιών;

Είμαι αδιαπραγμάτευτα υπέρ. Η ποινικοποίηση μίας ουσίας ωφελεί μόνο τους εμπόρους της και όσους σιτίζονται από αυτούς. Έχουμε το κλασικό παράδειγμα της ποτοαπαγόρευσης στις ΗΠΑ. Το μόνο που κατάφερε ήταν να θεριέψει τη Μαφία.

Έχετε, κατά καιρούς, παραδεχτεί πως είστε τεχνοφιλικός. Τι έχετε να πείτε σε όσους εκείνους που φοβούνται και αντιδρούν στις νέες τεχνολογίες, όπως π.χ. στο διαδίκτυο;

Τους λυπάμαι. Τους βλέπω σαν τους καλόγερους που αναθεμάτιζαν τον Γουτεμβέργιο. Το Διαδίκτυο είναι το μεγαλύτερο πνευματικό επίτευγμα του ανθρώπου – αντίστοιχο με την εφεύρεση της γραφής (μερικοί στοχαστές λένε: της γλώσσας). Όσοι τεχνοβικοί δεν είναι σε θέση να το καταλάβουν, είναι πάμπτωχοι. Ευτυχώς λιγοστεύουν. Όταν έγραφα για το Internet το 93-94 εισέπραξα τόση χλεύη… ήταν ένας από τους λόγους της περιθωριοποίησής μου.

Τι πρέπει να κάνουμε για την οικολογική σωτηρία του πλανήτη μας;

Καλύτερη δηλαδή καθαρότερη – τεχνολογία. «Ο τρώσας και ιάσεται». Ήδη, χάρη σε αυτήν, ο πλανήτης είναι τώρα σε καλύτερη κατάσταση από ότι ήταν πριν 50 χρόνια.

Πιστεύετε πως απειλούμαστε από έναν νέο «Μεσαίωνα»;

Είμαι εβδομήντα χρόνων και έχω ακούσει δεκάδες φορές ότι: «είμαστε σε κρίση», «η εποχή είναι μεταβατική» (δεν είναι όλες;) «έρχεται Νέος Μεσαίωνας». Βαρέθηκα. Πριν εκατόν σαράντα χρόνια, στο λεξικό με τις κοινοτοπίες, ο Φλωμπέρ έγραφε: «Εποχή (η δική μας): να εξοργίζεται κανείς μαζί της. Να παραπονιέται διότι δεν είναι ποιητική. Να την ονομάζει εποχή μετάβασης και παρακμής».

Ποιο είναι, κατά τη γνώμη σας, το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η Ελλάδα; Ποια είναι η σημαντικότερη πρόκληση που καλούνται ν’ αντιμετωπίσουν οι σημερινοί Έλληνες;

Θα δώσω την ίδια απάντηση με τον Ανάχαρση τον Σκύθη: «Αυτοί εαυτοίς». Ο εαυτός μας είναι ο χειρότερος εχθρός μας, Ο απαίδευτος, υπερφίαλος και ανασφαλής εαυτός μας.

Κάποτε είχατε πει πως ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος αποπνέει μια «αίσθηση ευτέλειας». Ποια είναι σήμερα η γνώμη σας γι’ αυτόν και για την ιεραρχία της χώρας μας; Ποια είναι η άποψη σας για το ζήτημα του διαχωρισμού Εκκλησίας-κράτους;

Με ρωτάτε πράγματα αυτονόητα. Σαφώς είμαι υπέρ του διαχωρισμού και ακόμα σαφέστερα ενοχλούμαι, σχεδόν καθημερινά, από τον λαϊκισμό και την ευτέλεια του Χριστόδουλου.

Ήσασταν από τους πρώτους Έλληνες που ασχολήθηκαν με το Βουδισμό, φιλοξενήσατε Λάμα στο σπίτι σας κι έχετε γράψει μάλιστα και σχετικό βιβλίο. Ποια είναι η άποψη σας σχετικά με το «φλερτ» των σημερινών Δυτικών με το Βουδισμό; Είναι ο Βουδισμός μια «ορθολογική φιλοσοφία» που ταιριάζει στους Δυτικούς ή μήπως απλά μια ακόμη «μόδα»;

Όχι Λάμα – τον Δαλάι-Λάμα. Έναν φωτισμένο άνθρωπο, ο οποίος έγραψε προ καιρού την ακόλουθη αδιανόητη για τους δικούς μας ηγέτες φράση: «Παρακολουθώ από κοντά τις επιστημονικές εξελίξεις. Αν σε κάποιο σημείο τα πορίσματα της επιστήμης αντιφάσκουν με τις θέσεις του Βουδισμού, θα πρέπει να αλλάξει ο Βουδισμός».

Από την παραπάνω φράση γίνεται εμφανές πως ο Βουδισμός δεν είναι δόγμα, ούτε θρησκεία ούτε καν φιλοσοφία. Είναι μία πρακτική αγωγή για την αντιμετώπιση του πόνου της ύπαρξης. Για μερικούς ανεγκέφαλους μπορεί να έγινε μόδα, αλλά έτσι είχε γίνει κάποτε και ο υπαρξισμός…

Οι ΗΠΑ αποτελούν την κυρίαρχη δύναμη του πλανήτη μας, που εκφράζεται πλέον με αυτοκρατορικές διαθέσεις. Ποια είναι η γνώμη σας για τον πρόεδρο Μπους και τους Neocons που τον περιτριγυρίζουν; Γιατί επιτέθηκε και κατέλαβε το Ιράκ; Πιστεύετε ότι τελικά θα επιτεθεί και στο Ιράν;

Δεν νομίζω να υπάρχει εχέφρων άνθρωπος στη γη που να συμφωνεί με τον Μπους. Ακόμα και οι νεοσυντηρητικοί που αναφέρετε, τώρα έχουν απομακρυνθεί και διαφωνούν μαζί του. Αλλά προσοχή: αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να υποκύπτει κανείς στον τυφλό και άκριτο αντιαμερικανισμό… Κι αυτός είναι φτηνή μόδα και τρόπος εκτόνωσης διάφορων συμπλεγμάτων.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει μέλλον; Ποιο όραμα πρέπει να ελκύσει τους ευρωπαϊκούς λαούς;

Το μέλλον των Ηνωμένων Πολιτειών της Ευρώπης. Όπως οι απέναντι έγιναν ένα ισχυρό και ενιαίο κράτος, αφομοιώνοντας πολλούς ετερόκλιτους λαούς… έτσι κι εμείς. Κρατώντας τις ιδιαιτερότητές μας. Άλλωστε και στην Γερμανία οι Βαυαροί δεν έγιναν Πρώσοι ούτε στην Ιταλία οι Σικελοί Μιλανέζοι.

Πως βλέπετε το μέλλον της ανθρωπότητας;

Καλύτερο σίγουρα από το παρελθόν. Αυτοί που γκρινιάζουν δεν έχουν παρά να σκεφθούν ότι πριν εκατό χρόνια το προσδόκιμο επιβίωσης ήταν τα 35 χρόνια (τώρα είναι διπλό) και μόνο σε πέντε χώρες υπήρχε «καθολική» ψηφοφορία – χωρίς τις γυναίκες…

Τελικά είναι «Δυστυχία το να Είσαι Έλληνας;»

Δυστυχία και ευτυχία. Παραπέμπω στο τελευταίο κεφάλαιο του βιβλίου: Η Ευτυχία της Δυστυχίας…

Υπάρχει «κρίση ταυτότητας» στους σημερινούς Έλληνες;

Ναι και είναι ίσως το σοβαρότερο πρόβλημά μας, η αιτία της ανασφάλειας και της σύγχυσης που μας μαστίζει. Τι φταίμε κι εμείς; Βαλκάνιοι χωρικοί ήμασταν, Ρωμιοί το όνομά μας – ήρθαν οι ξένοι και οι δικοί μας σοφολογιότατοι και ήθελαν να μας κάνουν αρχαίους, ήρθαν οι ξένοι και οι δικοί μας φωτισμένοι και ήθελαν να μας κάνουν αμέσως Ευρωπαίους (παρόλο που δεν είχαμε ζήσει καμία από τις εξελίξεις που διαμόρφωσαν την Ευρώπη). Οι δημαγωγοί μας ονόμαζαν περιούσιο λαό και μας θεωρούσαν θύματα… Άντε μετά να καταλάβεις ποιος είσαι…

Ποια πιστεύετε πως είναι σήμερα η βασική διαφορά μεταξύ Δεξιάς και Αριστεράς;

Ότι συχνά η Δεξιά είναι πιο προοδευτική από την Αριστερά – η οποία τείνει να γίνει απολίθωμα.

Έχετε πει πως είστε ένας «απαισιόδοξος αισιόδοξος». Τι σημαίνει αυτό;

Έχω πει ότι είμαι ένας «μαχόμενος απαισιόδοξος». Ξέρω ότι θα ηττηθώ αλλά πολεμάω ως το τέλος.

Πως θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας; Ρεαλιστή ή συναισθηματικό; Μεταφυσικό ή ορθολογιστή;

Συναισθηματικό ορθολογιστή… Ή καλύτερα: ευαίσθητο ορθολογιστή

Έχετε γράψει πως για τους διαφημιστές ήσασταν πάντα ένας δημοσιογράφος-συγγραφέας και για τους συγγραφείς ένας διαφημιστής. Ποια είναι η «κατάρα» που σας καταδιώκει;

Ήμουν πάντα απέξω. Τα χρόνια που ιδεολογικά κυριαρχούσε η αριστερά, έκανα κριτική στην αριστερά. Τα χρόνια του εθνικισμού έκανα κριτική στους εθνικιστές. Δέκα φορές παραιτήθηκα από μεγάλα και έγκυρα ΜΜΕ. Βάλτε ακόμα το όνειδος ότι πέτυχα κάποτε σαν επιχειρηματίας (έστω και αν απεταξάμην τα χρήματα και τις επιχειρήσεις, για να αφοσιωθώ στο γράψιμο), το γεγονός ότι δεν ανήκα ποτέ σε κόμμα, παράταξη, κλίκα, παρέα, και τέλος τα διεστραμμένα μου γούστα (να μου αρέσει η τεχνολογία, τα αυτοκίνητα, οι υπολογιστές…). Κι επί πλέον να πετυχαίνω: συγγραφέας, δημοσιογράφος, φωτογράφος, τεχνολόγος… Ε, να μην με αποκηρύσσουν (μετά βδελυγμίας) οι πάντες. Ευτυχώς, υπάρχουν και οι νεότεροι.

Ποια είναι η σημερινή σας σχέση με το γράψιμο; Τι γράφετε αυτή την περίοδο;

Αυτόν τον καιρό μόνο το δικτυακό μου ημερολόγιο (blog). Πρόκειται για ατομικό ΜΜΕ.

Ποια είναι η γνώμη σας για τον θάνατο; Τον φοβάστε; Έχετε συμφιλιωθεί με την ιδέα του;

Ένα πρόσφατο κείμενό μου για το γήρας και τον θάνατο:

Ψάχνοντας και αναλύοντας βρήκα ότι αναφέρομαι συχνά στα γηρατειά όχι επειδή με αφορούν, αλλά επειδή με τρομάζουν. Τα νιώθω να με απειλούν με ένα πλαίσιο αναφοράς που μου είναι ξένο και απεχθές – στο οποίο όμως θα έπρεπε να ανήκω. Τα αποδέχομαι (υπερβάλλοντας μάλιστα) σχεδόν τα προκαλώ, για να τα ξορκίσω. Έχοντας την αίσθηση πως κοροϊδεύω. «Να τώρα υποδύομαι τον γέρο για να κατευνάσω τους θεούς, αλλά όταν αποφασίσω βγαίνω από τον ρόλο και γίνομαι αυτό που είμαι: αιώνια νέος».

Δεν μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου διαφορετικά από αυτό που έγραψα τώρα: αιώνια νέος. Νέος. Μπορεί κουρασμένος, απογοητευμένος, πεσμένος, καταθλιπτικός, παραιτημένος – αλλά νέος. Νέος 25 ή 95 ετών – αλλά νέος.

Και νέος, νεότατος θα πεθάνω, όποτε συμβεί αυτό, και θα είμαι κατάπληκτος που μου έτυχε το μηδέν στα νιάτα μου.


Ποιος είναι ο δρόμος της ζωής σας;

«Οι Δρόμοι μου». Είναι ο τίτλος της αυτοβιογραφίας μου. 735 σελίδες από την ζωή μου.

28 σχόλια:

athanasia είπε...

Kαλημέρα!

"Θα είμαι κατάπληκτος που μου έτυχε το μηδέν στα νιάτα μου".

Μου άρεσε πολύ αυτό... Τα γηρατειά δεν έχουν να κάνουν τόσο με το σώμα, όσο με το μυαλό και την καρδιά μας.

Stavros Katsaris είπε...

Καλημέρα!
Ευτυχώς υπάρχουν οι νέοι.
Και όταν οι νέοι θα γεράσουν θα έρθουν τα παιδιά τους.
Και ο Δήμου θα είναι ακόμη εκεί και θα "διδάσκει" να αγαπάς το καινούριο!

Να δω το γιο μου να κουβεντιάζει διαδικτυακά με τον Δήμου και τίποτα άλλο στο κόσμο!!!!

Takis Alevantis είπε...

Ατομικό ΜΜΕ ... Υπέροχη παρομοίωση. Με (σχεδόν) καθημερινή έκδοση και (σχεδόν) κυριακάτικο περιοδικό τέχνης και λόγου. Μετά την περίοδο τέχνης και λόγου έγινε φωτογραφικό περιοδικό με λογοτεχνικό παράρτημα.

Νίκο, εξελίσεσαι σιγά-σιγά σε ατομικοϊστολογικόν Συγκρότημα ...

Nikos Dimou είπε...

Takis Alevantis said...
Ατομικό ΜΜΕ ... Υπέροχη παρομοίωση. Νίκο, εξελίσεσαι σιγά-σιγά σε ατομικοϊστολογικόν Συγκρότημα ...

___________________________

Δηλαδή ΔΟΔ (Δημοσιογραφικός Οργανισμός Δήμου - ή Δον).

proinos είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
proinos είπε...

Απο τα μεγαλύτερα προτερήματα του λόγου του ΝΔ είναι η επιτυχημένη συμπύκνωση νοημάτων, ιδωμένων με πρωτότυπο, αλλά και επιχειρηματολογικά βάσιμο και επαρκη τρόπο.

Εχει έτσι τη δύναμη και την αποτελεσματικότητα του συνθήματος, αλλά και την ωριμότητα και την απόλαυση ενός αποστάγματος.

proinos

Nikos Dimou είπε...

thanks proinos κάνω ότι μπορώ.

Stavros Katsaris είπε...

@proinos:
Πολύ σωστή επισήμανση!
Εγώ συνηθίζω να λέω οτι αυτό που εγώ λέω σε 150 σελίδες και 3500 λέξεις ο ΝΔ το λέει σε μια πρόταση!

Ε γι αυτό είναι και ο Δήμου έτσι?

paragrafos είπε...

Κι εγώ πιστεύω ότι διανοητικά βρίσκεστε στο ζενίθ (εκτός εισαγωγικών). Κι επειδή το μυαλό σας βγάζει φωτιές, βάλατε το σατανάκι να μας διαολίσει με κείμενα πυρακτωμένα!

Τα κείμενα που μεταφέρετε είναι όπως πάντα, σαν τις φωτογραφίες στο άλλο μπλογκ: πυκνά, φιλοσοφημένα και απολύτως αφοπλιστικά, έτσι να μη μπορεί κανείς παρά τα μεν να τα διαβάζεις ξανά και ξανά σιωπηλά, τις δε να τις κοιτάζεις ξανά και ξανά στοχαστικά.

Από εδώ τα λιτά κείμενα με τα χίλια δυο νοήματα και από εκεί οι φωτογραφίες με τις χιλιές δυο λεξεις η κάθε μια.

Τι απομένει λοιπόν σε μας;

Μάλλον η φλυαρία.




Με απέραντη αγάπη

Παράγραφος

azrael είπε...

Αγαπημένε Δήμαρχε

Σε μια εκπαίδευση της Microsoft στο Seattle o εισηγητής μας έλεγε:

"Information Technology is about Consolidation,Consolidation,Consolidation!"

Καλύτερα να μαζέψεις όλο το υλικό σου σε ENA blog...

Με αγάπη
παπα αζραελ.

Ανώνυμος είπε...

Θα συμφωνήσω με τον proinos. Εμένα πάντως με τα γραπτά σας μου βάζετε το μυαλό σε μια τάξη (που είναι απαραίτητη).

harrygrath είπε...

Τωρα ανακαλυψα οτι υπαρχει σχολιασμος για τη συνεντευξη. Πώς εξηγειται ενας αυτοπροσδιοριζομενος ως αστος φιλελευθερος να ειναι εναντιον μιας ειρηνελευθερωτικης επιχειρησης ανατροπης τυρρανου & εγκαταστασης δημοκρατιας,σε Ιρακ,Αφγανισταν,μακαρι & στο Ιραν ? Πώς θα εξαλειφθει το Κακο ? Με ..." μετρα " ?

Nikos Dimou είπε...

harrygreco μην τα βάζεις όλα σε ένα τσουβάλι! Άλλο το Αφγανιστάν άλλο το Ιράκ κι άλλο το Ιραν (όπως άλλο το Κόσσοβο).

Το δικαίωμα της παρέμβασης είναι από τα πιο δύσκολα θέματα στο διεθνές δίκαιο.

Και πάντως η δημοκρατία δύσκολα επιβάλλεται άνωθεν, έξωθεν και με την βία...

harrygrath είπε...

Αφγαν-Ιρακ-Ιραν ειναι το ιδιο. Βαρβαροι λαοι με ξεσαλωμενους τυρρανους. Δεν παιρνουν απο λογια ή απο "μετρα ". Καταλαβαινουν μονο με τη βια.
Η Κοσοβα ειναι περιπτωση εθνικοαπελευθερωτικου αγωνα που διεξηγαγαν οι Μεγαλες Δυναμεις της εποχης μας για απελευθερωση υποδουλου αδελφου εθνους. Περιπου οτι εκαναν στη ναυμαχια του Ναυαρινου για ...εμας.
Η παρεμβαση ειναι ζητημα αγκαθινο & μεχρι στιγμης υπερισχυει ο ποσοτικος παραγοντας - η επικινδυνοτητα ενος καθεστωτος.
Η Δημοκρατια μπορει & πρεπει να επιβαλλεται εξωθεν/ανωθεν/δια της βιας,οπως η αναγκαστικη σιτιση σε ανημπορο/τρελλο.

Dion.M. είπε...

@Stavros Katsaris said.

...Να δω το γιο μου να κουβεντιάζει διαδικτυακά με τον Δήμου και τίποτα άλλο στο κόσμο!!!!

..................

Εδωσα στην κόρη μου την διαδικτυακή διεύθυνση για να διαβάσει κάτι.

Το διάβασε και μου το σχολίασε αλλά δεν νομίζω ότι έκανε τα απαραίτητα ώστε να μπορεί να σχολιάσει, ούτε ότι σχολίασε ποτέ.

Την δικαιολογώ γιατί δουλεύει πολύ.

Ελπίζω να μην διαβάζει αδιάκριτα και κρυφίως.

Τώρα, σιγά μην ανακαλύψει το "Σατανάκι"

(Ασε είναι και καλύτερα για να μπορώ να γράφω αυθόρμητα και de profudis. Να μην αναγκαστώ να δραπετεύσω και εγώ σαν τον Andy)

Nikos Dimou είπε...

Harrygreco τα πράγματα δεν είναι τόσο άσπρα-μαύρα όσο τα βλέπεις...

Το σωστό να λέγεται είπε...

Ο Harry ταλιμπανίζει πάλι.
Πάει να μας φεσώσει καινούργια μυθολαιμαργία.

Το Κόσοβο είναι αναπόσπαστο κομμάτι της Σερβίας όπως η περιοχή της Οχρίδας ανήκει στο κρατίδιο των Σκοπίων.
Τι εθνικοαπελευθερωτικοί αγώνες και κουραφέξαλα.
Οι φιλειρηνικοί μουσουλμάνοι αγρότες του Κόσοβου δεν είχαν όρεξη για σφαγές με τους Σέρβους.
Άν δεν ήταν ο Μπιν Λαντεν και οι Ταλιμπάνοι μαμελούκοι προβοκάτορες απο την Αραβία, Αφγανιστάν, Πακιστάν, Αλβανία στα μέσα του '90 δεν θα είχε ανοιχθεί ούτε μύτη.
Οι κάτοικοι διαφορετικών θρησκευμάτων του Κόσοβου θα ζούσαν ακόμη ειρηνικότατα όπως στα Σκόπια.

οι μουσουλμάνοι του Κόσοβου με τους Ορθόδοξους Σερβους ζούσαν μαζύ ειρηνικά και δημιουργικά τόσες δεκαετίες.
Έκτισαν μοντέρνα σπίτια και αγόρασαν γεωργικά μηχανήματα με την βοήθεια της κυβέρνησης Τίτο ενώ την ίδια εποχή οι Αλβανοί κάτω απο το δικτατορικό καθεστώς Χότζα ζούσαν μέσα σε ένα τεράστιο Γκούλαγκ μεσαιωνικών βασανιστηρίων.

harrygrath είπε...

Εχουν πλακα τα παπαγαλακια του Μιλοσεβιτς.

Το σωστό να λέγεται είπε...

Κατηγορείς τον Κυρ Νίκο για παπαγαλάκι του Μιλόσεβιτς όταν σου προτρέπει να μην τα βλέπεις όλα άσπρα-μαύρα;

Ο Μιλόσεβιτς αγαπητέ Χαράλαμπε δεν υπάρχει πια για να στηριχθούν οι δικαιολογίες των ταλιμπάνων σε δολοφονίες πάνω σε άμαχους Σέρβους στο Κόσοβο που αυτή τη στιγμή συνεχίζονται.

Οι Ταλιμπάνοι και οι Ουτσεκάδες εγκληματίες πότε θα συλληφθούν για τα εγκλήματά τους;

Η δράση της συμμορίας μουσουλμάνων εγκληματιών που είχε και έχει την υποστήριξη του Μπιν Λάντεν είναι γνωστή στο Διεθνές ΔΙκαστήριο της Χαγης και αποδεδειγμένη.

doctor είπε...

zoi20 said...
Εμένα πάντως με τα γραπτά σας μου βάζετε το μυαλό σε μια τάξη (που είναι απαραίτητη).

Τετ Φεβ 07, 03:35:00 πμ

-------------

Η Ζωή τα είπε όλα!
Συμφωνώ και επαυξάνω.

Ο hary και ο σωστός μονίμως εκτός θέματος...

doctor

Το σωστό να λέγεται είπε...

Δόκτωρ,
Δεν διάβασες την συνέντευξη και τα σχόλια του Ελληνοφάγου Χαράλαμπου;

Ο ταλιμπάν-χαράλαμπος θυμίζει ποντικάκι που τρέχει γύρω-γύρω σ' ένα ντέφι.

Κάθε φορά που κτυπάει το αφεντικό του ο γύφτος Μπιν Λάντεν το ντέφι να σου και ο ουτσεκα Χαράλαμπος χορεύει και τραγουδάει στο ταψί.

Του αξίζει βινύλιο αντί ταψί γιατί ακούγεται σαν κολλημένη βελόνα.

gerasimos74 είπε...

Καλησπέρα.

Αν και δεν έχω διαβάσει όλες τις συνεντεύξεις σας κ. Δήμου, τούτη εδώ όμως είναι άλλο πράγμα!! Σωστός δυναμίτης! Τεστ αντοχής και συνάμα τεστ κοπώσεως για τον μυημένομη και μη, στην Νικοδήμια φιλοσοφία!!

Ξεχώρισα τις αναφορές για τον ρατσισμό της ελληνικής κοινωνίας, τα περί της Μακεδονίας, την διαφορά μεταξύ δεξιάς και αριστεράς, τον χαρακτηρισμό σας ως μαχόμενος απαισιόδοξος (ποιητικός και συγκινητικος συνάμα αυτοχαρακτηρισμός), και το σπουδαίο σας κείμενο για το γήρας και τον θάνατο. Εδώ η συγκίνηση περισσεύει, ταυτόχρονα και η αισιοδοξία για την χαρά της ζωής. Μου θύμησε έντονα τον Δ. Χορν στην ταινία "αλίμονο στους νέους" (αν δεν κάνω λάθος στον τίτλο), και φαντάστηκα τον Χορν να ερμηνεύει με συναισθηματική ακρίβεια αυτόν τον εξαίσιο μονόλογο!!

ΥΓ: τελικά το Σατανάκι, δικαιώνει απόλυτα την ύπαρξή του, και τις επιθυμίες μας!!

George είπε...

Διαβασα τον ΝΔ οταν ημουν πιτσιρικι. Ο πατερας μου δωρησε εαν βιβλιο του. Αυτο ηταν πριν 30 χρονια. Μετα εφυγα, εγινα μεταναστης. Πηγα στο πανεπιστημιο, πηρα πτυχια, εργαστηκα στον δημοσιογραφικο χωρο, στον πολιτικο χωρο, και στον πανεπιστημιακο. Εχω καποιες συγκεκριμενες αποψεις για τον κοσμο και την ανθρωπινη φυση.

Ανακαλυψα παλι τον ΝΔ πριν λιγο καιρο (εγραψα σχετικα στο αλλο μπλογκ) και βλεπω οτι μαλλον αυτος ο ανθρωπος πρεπει να μου εβαλε καποιες ιδεες στο κεφαλι μου χωρις να το καταλαβω πριν 30 χρονια. Δεν λεω, εκανα καποιες σκεψεις κι'εγω, αλλα φαινεται οτι εχουμε πολλες ιδιες βασικες ιδεες για τον κοσμο γυρω μας.

Μαλλον ομως οι ελευθερα σκεπτομενοι ανθρωποι βρισκουν καποιες αληθειες, αλλα πανω απο ολα εχουν το θαρρος να ψαξουν, να κοιταξουν, να αναθεωρησουν. Σπανια να ξεφυγει ενα ατομο απο το απολυτο που θελουν να επιβαλουν οι θρησκεια, πολιτικα κομματα, και η κοινωνια.

Μακαρι να ειχαμε κι αλλα ατομα σαν τον ΝΔ, πιστευω ο κοσμος θα ηταν καλυτερος, πιο ευγενικος, πιο εξυπνος, και σιγουρα πιο γλυκολογος.

Να ειστε παντα καλα.

Ανώνυμος είπε...

Μονο οι νεοι μπορουν να πεθανουν νεοι. Οσοι εχουν περασει τα 70 ειναι καταδικασμενοι να πεθανουν γεροι και συμβιβασμενοι. Οι πραγματικοι επαναστατες ειτε αλλαζουν τον κοσμο ειτε πεθαινουν προσπαθωντας να τον αλλαξουν.
Ο κ. Νικος Δημου εχει γραψει πραγματα που με εχουν εντυπωσιασει παρα πολυ ομολογω, αλλα δυστυχως ειναι συμβιβασμενος οπως ολοι μας. Τους πραγματικους ασυμβιβαστους θα τους βρειτε μονο στα ψυχιατρεια και στα νεκροταφεια, ας μη γελιομαστε...

doctor είπε...

greekrebel said...
Τους πραγματικους ασυμβιβαστους θα τους βρειτε μονο στα ψυχιατρεια και στα νεκροταφεια, ας μη γελιομαστε...

Σαβ Φεβ 17, 12:50:00 πμ

--------------

Εσείς γράφετε δηλαδή από το ψυχιατρείο ή είστε το πρώτο βαμπίρ που μπλογκάρει;

Ευθυμήσαμε και σήμερα...
doctor

Το σωστό να λέγεται είπε...

Μερικοί ασυμβίβαστοι έχουν διαφύγει προσωρινά τον θάνατο και τα ψυχιατρεία παίζοντας τον ρόλο του ασυμβίβαστου τρελού.

Ψυχος είπε...

Σημαντικο να σηκωνεις το δαχτυλο,
να δειχνεις και να απογυμνωνεις μια απο τις πιο αποδεκτες κοινοτοπιες παγκοσμιως.
"Παλια ηταν καλυτερα."
"Οχι, δεν ηταν"

reality είπε...

Χαίρομαι βαθυά που ανακαλύπτω το μεγαλίο της σκέψης σου και την ειληκρίνια του λόγου σου είναι μια κάποια παρηγοριά για όλα όσα μπορεί να'χα σκεφτεί ή προβληματιστεί και ποτέ να μη μου'χε δωθεί ευκαιρία να μάθω περισσότερα για όλα αυτα.Τιμή μου λοιπόν που γνωρίζω έναν άνθρωπο με όλη τη σημασία της λέξης:άνω θρόσκω